Головна » Статті » Мої статті |
Закономірності виховання Педагогічні закономірності виховання Закономірності виховання (П.І. Підкасистий): Виховання дитини здійснюється лише шляхом її активності. Ступінь зусиль дитини повинен відповідати ступеню її можливостей. Зміст діяльності дітей в процесі їх виховання визначається на кожен момент розвитку актуальними потребами дитини. Якщо не враховувати вікові зміни потреб дитини, то процес виховання іде важко і часто порушується. Дотримання пропорційного співвідношення зусиль дитини і зусиль педагога в спільній діяльності. Спільно розділена діяльність допомагає дитині відчути себе суб'єктом діяльності, а це надзвичайно важливо для вільного творчого розвитку особи. Лише в умовах любові і захищеності дитина легко і вільно виражає свої ставлення, сприятливо розвивається. Організовувана діяльність повинна супроводжуватися або закінчуватися ситуацією успіху, яку повинна пережити кожна дитина. Ситуація успіху – це суб'єктивне переживання досягнень, внутрішня задоволеність дитини самою участю в діяльності, власними діями і отриманими результатами. Позитивне підкріплення – найзагальніша умова створення ситуації успіху. Виховання повинне носити прихований характер, діти не повинні відчувати себе об'єктом педагогічних повчань. Цілісність особи диктує педагогам цілісність виховних впливів. Методи виховання Методи виховання – це конкретні шляхи впливу на свідомість, почуття, поведінку вихованців для вирішення педагогічних завдань, спілкування вихованців з педагогом-вихователем. Передморальний рівень Поведінка визначається зовнішніми обставинами, а точка зору інших людей не враховується. Дитина слухається, щоб уникнути покарання. Перша стадія: думка формується у залежності від тієї винагороди або покарання, яке може отримати дитина за даний вчинок («Я повинен зробити те, що обіцяв, інакше покарають»). Друга стадія: думка про вчинок формується відповідно до вигоди, яку можна отримати («Якщо ти мені зробив погано, то і я тобі зроблю погано»).
Конвенційний рівень Поведінка будується з орієнтацією на принципи інших людей. Третя стадія: думка ґрунтується на тому, чи отримає вчинок схвалення інших людей чи ні («Я роблю те, що приємно і схвалюється оточуючими»). Четверта стадія: думка формується згідно із встановленим порядком, повагою до влади і встановленими нею законами («Я зобов'язаний дотримуватися закону»).
Постконвенційний рівень Дійсна моральність досягається лише на цьому рівні. Людина судить про поведінку, виходячи зі своїх власних критеріїв, що пов'язано з високим інтелектуальним розвитком. П'ята стадія: думка про вчинок ґрунтується на повазі демократично прийнятого рішення або на принциповій повазі до прав людини («Я повинен виконувати ці закони, оскільки вони встановлені суспільством»). Шоста стадія: вчинок класифікується як правильний, якщо він продиктований совістю, незалежно від його законності або думки інших людей («Роби з іншими так, як ти б хотів, щоб робили з тобою»).
Почуття, які переживає людина при порушенні моральних норм (Л. Колберг) ¡ страх з приводу можливих наслідків і очікування на покарання; ¡ бажання відшкодувати завданий збиток і відновити вихідне положення; ¡ засудження себе і переживання своєї провини.
Механізми інтеріоризації норм і правил моральної поведінки (Інтеріоризáція (від лат. interior — внутрішній) — психологічне поняття, що означає формування розумових дій і внутрішнього плану свідомості через засвоєння індивідуумом зовнішніх дій з предметами і соціальних форм спілкування.
Поняття введено франц. психологами П'єром Жане, Жаном Піаже, Анрі Валлоном, використовується в психоаналізі при поясненні переходу структури міжіндивідуальних відносин всередину психіки та формування несвідомого (індивідуального або колективного), яке в свою чергу визначає внутрішній план свідомості. За Виготським, інтеріоризация — становлення людської форми психіки завдяки освоєнню індивідом людських цінностей.
Інтеріоризáція (англ. interiorisation) — присвоєння цінностей, їх вростання в особистість. Процес формування внутрішніх структур психіки. Процес переходу від зовнішніх (реальних) до внутрішніх (ідеальних) дій — психічних актів.
ІНТЕРІОРИЗАЦІЯ, -ї, ж. 1. Формування внутрішніх структур людської психіки через засвоєння зовнішньої соціальної поведінки. // Процес перетворення зовнішніх, реальних дій на внутрішні розумові дії. 2. У психіатрії — переживання хворим обставин, що його хвилюють, потай від оточуючих.) Імітація – усвідомлене прагнення дитини копіювати певну модель поведінки. Ідентифікація – засвоєння чужих моделей поведінки, установок, цінностей як своїх власних. Почуття сорому – механізм заборони певної поведінки. Виникає при усвідомленні того, що можуть бути санкції, покарання за порушення загальноприйнятих норм поведінки. Почуття провини – механізм, який лежить в основі глибокого внутрішнього переживання невідповідності поведінки власним уявленням про належну, правильну поведінку. Механізм впливу класу на особистість школяра Вплив внутрішньогрупового статусу на формування і розвиток особистісних якостей Високий статус призводить до розширених контактів, розвиваючи комунікативні якості, формуючи упевненість в собі, своїх силах. Приймаючи цінності класу, в які зазвичай включається значущість навчальної діяльності, дитина прагне краще вчитися, що сприяє прискореному когнітивному, інтелектуальному розвитку. Низький статус створює досить серйозні проблеми для соціальної адаптації дитини і формування соціально бажаних якостей. Дитина, яка позбавлена спілкування з однолітками або зазнає комунікативної депривації, зростає замкнутою, часто похмурою. Сильно страждає її комунікативна сфера, гасне потреба в спілкуванні, гальмується розвиток комунікативних навичок. Переживання з приводу свого статусу впливають на емоційно-мотиваційні особистісні якості школяра.
Робота психолога з ізольованими і відкинутими: з'ясувати причини такої позиції школяра (комунікативна мотивація, комунікативні навички, ціннісно-орієнтаційний конфлікт з групою тощо); визначити основні напрямки роботи: індивідуальна або групова корекційна робота, інтеграція школяра в класний колектив тощо. з негативними лідерами: корекція у негативного лідера певних індивідуально-психологічних характеристик; робота з групою підтримки лідера або створення умов, коли їх взаємовплив зводиться до мінімуму; усунення недоліків в роботі групи; робота з неефективним типом управління класом – робота з керівництвом. | |
Переглядів: 659 | |
Всього коментарів: 0 | |